START

MANI32-PROJEKT  
 

SIDAN UPPDATERAD: 2010-01-08


PROJEKTET
PLAST
TRÄ
JÄRN
VATTEN
KÖLFIX
RODERFIX

Konstruktören

STEG 1
Formen vaxas och maskeras för vattenlinje och snobbrand. Gelcoat rollas i önskad färg, dvs röd. Däcket prepareras på motsvarande sätt. Lite släppfilm också om man kommer ihåg.

 

 

STEG 2
Efter härdning rollas vit gelcoat, kod 3032, över hela skrovet och däcket. Bättra flera gånger tills det täcker över allt.

 

STEG 3
Ytmattan rollas på gelcoaten.

STEG 4
Divinycell skärs till och märks upp. Fasa kanterna 45 grader och runda av med slipkloss.

STEG 5
Blåsor i ytmattan slipas bort så att nästa lager plast kan fylla ut hålrummet. Ett tråkigt jobb som dock betalar sig i flera år framöver, eftersom varje blåsa med tiden leder till en gelcoatskada.

STEG 6
Divinycell med ett lager Roving-Combi på var sida läggs i ett svep. En skrovsida åt gången. Formen ställs på högkant så att rollningen kan ske från utsidan av två man medan en man jobbar från insidan.
Därefter läggs ett antal mattor kors och tvärs i ett noga genomtänkt mönster i syfte att bygga upp tillräcklig styrka och flexibilitet i bottenskiktet.

STEG 7
Sittbrunn och däck görs i två etapper. Det krävs en hel del planering för att få lagom stora ytor att bearbeta. Det är annars lätt att hamna i ett läge där man behöver vara över allt samtidigt och då hinner man inte med innan det är för sent.

 

STEG 8 Inredningsmodulerna plastas i separata formar. Förloppet är detsamma som för skrovet. Totalt består bygget av 25 olika formar.

 

STEG 9
Förpiken monteras först, därefter plastas bottenstockarna fast. Samtliga fem inredningsmoduler limmas fast mot skrovet med Plastorit. Därefter plastas de mot skrovet på in- och utsida så att de utgör en del av skrovstrukturen och på så sätt bidrar till styvheten.

 

STEG 10
Akterspegeln monteras innan skrovet lyfts ur formen.

Däcket läggs på plats och limmas mot skrovet med Plastorit. Därefter bultas relingslisterna fast med 110 stycken vagnsbult. Rikligt med tätningsmassa för att förebygga dessa 110 potentiella läckor.