START

MANI32-PROJEKT  
 

SIDAN UPPDATERAD: 2011-07-11


PROJEKTET
PLAST
TRÄ
JÄRN
VATTEN
KÖLFIX
RODERFIX

Konstruktören

SÅ ÄR DET DAGS...
Juni 2002 ! Botten har strukits med tre lager epoxi i perfekta förhållanden, d.v.s. över 18 grader och torrt väder.

 

Kölen monterades strax innan sjösättning vilket  tog ca 2 timmar m.h.a. hålmall och kranbil. Passformen var perfekt. Bultarna efterdrogs vid första torrsättning och kunde då spännas ca 1/8 varv. Därefter har de inte gått att rubba.

 

SJÖSÄTTNING
Ösregn och 5 grader, snart är det midsommar.
  Innan motorn provkörs fylls det slutna systemet med kylvätska. Tre startförsök så sjunger den självluftande 3-cylindaren för första gången.

Alla bottengenomföringar täta förutom en lös slangklämma samt en koppling som skruvats på plats utan gängtätning. Båda läckorna kunde åtgärdas i vattnet.

 


RIGGNING
Masten är genomgående 9/10 med enkla svepta spridare. Inga backstag behövs för att hålla masten kvar men kan ändå med fördel användas. Rake 4 grader, eller 80cm.


SEGEL
Storsegel med 4 fullattor och två rev, radial-skuret i Dacron. Kryssfock med tre lattor också i Dacron, triradial-skuret .


 


150% genua1 i Pentex, 105% genua3 i kolfiber, genua4 och stormfock i Dacron. Försegel försedda med pistolhakar, dvs ingen rulle. Dessutom en symmetrisk fullradialspinnaker.

.

DÄCKET
Två ST40 för fock/genua, två ST32 för backstag och  två 16-winchar på rufftaket. Focken skotas i lovart, häckstaget trimmas i lovart. Fall och alla övriga trimfunktioner sköts också från brunnen. Spinnakerfall och -lift kan vid behov skötas från masten.

 


EGENSKAPER

Med en kryssfock, en genua 4 och en stormfock klarar man sig från 4 till 24 m/s.

Över 8 m/s tar man med fördel ett rev i storen så blir gången behaglig. Annars får man jobba hårt med skotet i byarna.

Stor bredd och låg tyngdpunkt tack vare 50% av kölvikten i bulben ger mycket  bra styvhet. Höga fribord bidrar också till känslan av en säker båt.

 

 

Rodret kräver ständig passning så autopilot är ovärderlig på långsegling.



Med autopiloten kopplad blir det tid över för lite spinnakersegling.