START

MANI32-PROJEKT  
  Sammanställning av prylarna: Utrustningslista

SIDAN UPPDATERAD: 2012-05-08


PROJEKTET
PLAST
TRÄ
JÄRN
HAVET
LISTIGT

Konstruktören

SKOTA I LOVART
Dubbelkommando på skotet till kryssfocken: 8 mm Dyneema går från skothornet i focken, via travare på skenan, fram till fotblock i fören och tillbaks till framkant av förpiksluckan. Där knyts ett 75 mm block som leder ett 10 mm skot bak på båda sidor och slutar vid skotwincharna. Avståndet från förpiksluckan fram till fotblocket i fören räcker precis för att kunna släppa ut focken tillräckligt på plattlänsen.

TRIMMA HÄCKEN 
Dubbelkommando på häckstagstalja, utväxling 1:24. I ändan på hanfoten monteras ett enkelblock som tål hög arbetslast. Genom detta leds en 8 mm Dyneema som fästs i röstjärnet respektive i ett 40 mm trippelblock. I andra ändan av denna talja sitter ett 57 mm fiolblock samt två 40 mm enkelblock som leder trimtampen åt två håll. Ett 40 mm enkelblock på babordsidan leder in tampen rätt i en skotråtta.



Påfyllning diesel akter om ankarboxen. Den skall jordas med tanken.

ANKARBOX UNDER SKARNDÄCK
Plats för två gasoltuber, dragg och 50 meter lina. Utrymmet är dränerat, både för vatten och gasol.
Luckan får inte låsas, den skall kunna slås upp vid en eventuell gasexplosion.

I ankarboxen sitter luftningen till dieseltanken. En liten kopp samlar upp eventuellt spill som kan uppstå när man fyller tanken så att det inte hamnar i havet.


Ankartampen säkrad  i en stabil ögla.

 

LAGOM SPRAYHOOD
Kan användas under segling. Ger dock inte mycket vindskydd vid ankring på svaj.


BADSTEGE

Lång, stabil och med breda fotsteg i plast som inte gör ont. Utmärkt när man badar på öppet hav där det kan gå lite sjö.

 

VENTILATION
En öppningsbar ljusventil förbättrar ventilationen på toaletten.


LJUS OCH LUFT I AKTERRUFF

Öppningsbar ljusventil i sittbrunnstoften


BYT VÄXELLÅDSOLJA ENKLARE
Bättre åtkomst till motorns bakre del har åstadkommits genom att öppna upp motorrumsskottet i akterruffen. En lucka skruvas på plats, tätad med kraftig gummilist för att undvika gnissel och läckage av gaser och buller.

BACKA KONTROLLERAT
Rodret kan svängas hela varvet runt. Det ger bra styrförmåga i alla lägen. Man måste dock hålla hårt i rorkulten när man lägger i växeln.