|
||
MANI32-PROJEKT |
SIDAN UPPDATERAD: 2018-12-12 |
|
|
MANI32 - EN TREVLIG KOMPROMISS
Båten är tänkt som en kappseglande familjebåt.
Goda utrymmen kombinerat med låg vikt och fantastisk manöverbarhet
gör Mani32 till en trevlig båt att äga, segla och bo i.
Konstruktionen utvecklades av Svein Ingebrigtsen i slutet på 90-talet och var en vidarutveckling av Mani Ultra, ett lättviktigt Oneoff-bygge med trimklaff på kölen. Med trimklaffen rätt inställd minskade båtens avdrift märkbart genom den förbättrade lyftkraften hos kölen. Trimklaffen fick dock inte följa med till 32:an, trots att den visade sig framgångsrikt under kappsegling. Den låga vikten är däremot något som går igen. Med ett deplacement på 3,1 ton är Mani32 betydligt lättare än många segelbåtar i samma storlek och komfortklass. Låg vikt innebär hög fartpotential till låg kostnad. |
Kännetecken för Mani32 är 7/8-delsrigg med svepta spridare som klarar sig utan backstag, självslående kryssfock, stor och bekväm sittbrunn, breda skarndäck, stor badplattform, stora stuvutrymmen, torr gång på havet, god manöverbarhet för motor, känslig på rodret för segel, ståhöjd 1,85 m i ruffen, sex kojer, pentry med ugn, badrum, snygg design samt många smarta detaljlösningar. En 150%-genua kan med fördel hissas i lättare vindar. |
|
Efter 15 säsonger i sjön var det tid för en större kölrenovering. Många år med fukt på flera ställen bakom de 7 epoxilagren hade skapat en färgglad ytstruktur som inte kändes hydrodynamiskt fördelaktig. En söndagmorgon i februari gjordes slag i saken. Se händelseförloppet på länken KÖLFIX. |
|
Har du problem med att rodret drar snett på din Mani 32? Se vad vi gjorde åt saken på länken RODERFIX. |
|
|